Stage, vrije tijd, nachtje Bonaire - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Lisa Dunnewind - WaarBenJij.nu Stage, vrije tijd, nachtje Bonaire - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Lisa Dunnewind - WaarBenJij.nu

Stage, vrije tijd, nachtje Bonaire

Door: Lisa Dunnewind

Blijf op de hoogte en volg Lisa

26 Maart 2018 | Curaçao, Willemstad

Na 8 weken op het eiland hier weer een update!

De dagen en weken gaan hier zo snel, dat ik soms niet meer weet wat ik 2 weken geleden heb gedaan, of gisteravond heb gegeten. Daarom schrijf ik elke maandag, na het weekend, in mijn agenda alles waar ik heen ben geweest, wat ik heb gedaan, wat ik heb gegeten en met wie. Nu lijkt het dat ik het heel erg druk heb, maar dat valt reuze mee.

Mijn stagedagen zijn veranderd, een anonieme beller heeft contact opgenomen met mijn stage en gezegd dat ik teveel uren loop, namelijk van 07.30 tot 17.00 uur 4 dagen in de week, terwijl ik maar 32 uur hoef te lopen. Ik ben er nog steeds niet achter welke leraar of wie dan maar ook heeft gebeld, maar ik ben zeer dankbaar. We hebben op stage afgesproken dat ik ma-di-wo 9 uur per dag stage loop, en dinsdag van half 8 tot half 1. Een halve week stage en een halve week weekend. IM HAPPY.

Op het consultatiebureau blijf ik me verbazen. We hebben op 1 locatie een paar aankleedkussens (op een andere locatie niet eens) waar ouders hun baby'tje kunnen aan- en uit kleden, maar deze worden zelden gebruikt. Iedereen zit op een houten bankje en kleed hun baby'tje daar uit op hun schoot. Een behoorlijk gehannes en getrek, maar hier lijkt het allemaal te kunnen.

Hier op Curacao kan wel meer; rechts inhalen, zonder licht rijden, of juist met alarmlichten aan rijden (dan geef je aan dat je hebt gedronken, heel logisch?!). Er staan bijna geen borden die aangeven hoe hard je mag rijden, dus iedereen doet maar wat. Rechts heeft geen voorrang. Eigenlijk neemt iedereen hier gewoon voorrang. Overal een U turn maken, óók wanneer een wel een keer een duidelijk bord staat dat het níét mag.
Maar wel zijn de meeste hier vriendelijk in het verkeer, waar in Nederland veel mensen egoïstisch zijn en mensen niet laten invoegen, wordt je hier snel voorgelaten. Als bedankje toeter je dan een of twee keer terug.

En nu de vraag, wat doe ik eigenlijk in mijn vrije tijd?
Een weekend bij mij begint op vrijdag. Ik heb geluk dat Anne en Miranda dan ook altijd vrij zijn. Hierdoor gaan wij bijna elke week op vrijdag naar het strand. Het liefst rond half 10 weg, zodat we de hele dag hebben. Vaak gaan we op de heenweg nog even langs de wasserette 'het Washok' om al onze kleren/ondergoed/handdoeken/beddengoed af te geven en aan het eind van de middag, na een lange stranddag, fris en fruitig op te halen.
We eten meestal samen, met de mensen die thuis zijn. Of we pakken een happy hour op het strand en gaan ergens wat eten.
Op vrijdag is er ook een strandfeestje, wet & wild waar we vaak heengaan. En heel af en toe voor de afwisseling op tijd naar bed.
De zaterdagen zijn wisselend. Meestal is het dan weer tijd voor boodschapjes, naar de goedkope Mangusa of de iets te dure Albert Heijn. En óf naar het strand, óf we blijven thuis bij het zwembad, óf naar karakter (waar we de afgelopen 5 weken te vinden waren). Het is daar zo heerlijk, een zwembad met zo mooi uitzicht, je kunt er heerlijk lunchen, ook niet onbelangrijk. Wat dan ook fijn is, is dat je thuiskomt zonder overal zand te hebben zitten. 's Avonds gaan we elke zaterdag naar Zanzibar, een feestje bij Janthiel op het strand. Een hele leuke gezellige chille sfeer. Elke week speelt er een ander live bandje. Om 12 uur is dit afgelopen en kun je naar mojito's, een club om de hoek.
De zondag verloopt op z'n Antiliaans, pokopoko. Strand/zwembad/thuis/netflix. Daghap eten bij Wilhelmina, beetje op de centjes letten.

Nog wat leuke dingentjes;
- We hebben bij playa grandi met schildpadden gesnorkeld.
- Het feestje bij cabana met de gebroeders Ko.
- Fifty Shades gekeken in de bioscoop 'the movies'.
- Beachvolleyballen op het strand.
- Een ochtendje vrijwilligerswerk gedaan, tijdens curadoet (bij dit evenement kan je 2 dagen een handje helpen bij een organisatie/ vereniging/ instelling om een klus te klaren) bij de stage van Anne en Miranda. We hebben vogelhuisjes en autobanden in de grondverf gezet, deze werden de volgende dag door anderen beschilderd voor de speelplaats van de kinderen van de kinderopvang.
- We hebben een tv in huis, aangesloten op de playstation. Dus we kunnen uitzending gemist, films en series terugkijken :). Luke heeft prison break seizoen 5 gedownload en die kijken we ook met een paar mensen samen. Na het eten lekker een aflevering kijken.
- Ik heb mijn beginnerscursus Papiamentu afgerond. Ik merk wel dat ik meer versta, maar het blijft erg lastig. Vooral als mensen snel praten, of met een accent. Wel zijn de mensen hier erg aardig en willen het altijd voor je vertalen (als ze het kunnen). Mensen op straat/in de winkel/ op het strand reageren positief en erg enthousiast als je probeert Papiaments te praten. Dus we beginnen met het groeten en vragen hoe het gaat, in de supermarkt met het vragen naar een plastic zakje en met uitgaan bestellen in het Papiaments.

Afgelopen weekend ben ik met Stan, Laura, Maureen en Milou naar Bonaire geweest. We vertrokken zaterdagochtend om 6 uur(!) met de boot naar Bonaire. Deze tocht was tegen de golven in en duurde iets meer dan 4 uur. Heftig kunnen we het wel noemen. Gelukkig was ik redelijk verdoofd door de reispilletjes en ben ik niet misselijk geworden. Een vrouw naast mij wel, wat zorgde dat ik de hele reis niet naar rechts kon kijken.
Eenmaal aangekomen op Bonaire moesten we even wachten op de bus om naar de immigratiedienst te gaan, om in te checken op Bonaire. Gelukkig ging dit redelijk snel. Bij het hotel aangekomen waren we de gelukkigste mensjes op aarde. Een kingsize bed MET DEKBED. Hier heb ik zo van genoten. Toch anders dan in een studenthuis, waar je alleen met een laken slaapt omdat het te warm is. Ook heb ik 3 keer gedoucht, en lang ook. Omdat de douches hier warm waren!! Bij ons thuis douchen we allemaal koud, dus dit was zo mega lekker.
We hebben in Kralendijk rondgelopen, nog een zonnebril gekocht omdat ik deze was vergeten, en je hier echt niet rond kan lopen zonder, lekker he die zon. We zijn naar een strandje geweest en hebben hier gesnorkeld. Aan het eind van de middag terug naar het hotel, bij de infinity pool en de jacuzzi gezeten. Heerlijk.
Nadat iedereen had gedoucht, 3 uur verder, omdat iedereen zo aan het genieten was van de warme douche, gingen we weer naar het stadje waar we heerlijk hebben gegeten en gedronken.
De volgende dag ontbijten bij het hotel, ook al zo lekker. Spullen gepakt en weer naar de boot. Na ongeveer 3 uur varen zijn we gestopt bij Klein Curacao, een onbewoond eilandje 1,5uur varen vanaf Curacao, om hier te gaan snorkelen en even heen en weer te lopen over het strand. Mega wit strand en een super blauwe zee. Na een uurtje gingen we terug varen naar Curacao. Anne haalde ons hier op. Weer naar de immigratiedienst om ons 'in te checken' in Curacao, wat 1.5 uur duurde. Maar dat mocht de pret niet drukken. We zijn nog met zn 11'en uiteten geweest bij Wilhelmina. Al met al aan heeeeeerlijk weekend. En daar zullen er vast nog vele van komen.

Dit weekend komt m'n moeder al hier. De tijd gaat zo snel. Zin in om haar alle leuke dingen te laten zien die ik al heb gezien en om nieuwe dingen te ontdekken. Pap en sanne komen 13 april ook 10 daagjes langs, zin in! En stiekem hoop ik dat hun appartement ook een warme douche heeft en een dekbed....





  • 16 April 2018 - 20:47

    Kimberly:

    Hallo Lisa,

    Mijn naam is Kimberly en ik zit momenteel te kijken voor een stageplek in Curaçao. Ik merk dat het best moeilijk is om een stageplek te verkrijgen in Curaçao als verpleegkunde student. Het is vooral gebaseerd voor business-studenten. Ik zou het daarom heel fijn vinden om van mensen hun ervaringen te horen die daar momenteel zitten of hebben gezeten. Ik ben een verpleegkunde student. Is een stageplek in Curaçao aan te raden? Is jouw stageplek aan te raden? Heb je eventuele tips voor het zoeken naar een plek of huisvesting? Zijn er ook studenten die een minor volgen in Curaçao?

    Ik wens je nog een fijne tijd daar in het zonnige Curaçao en ik hoop spoedig van je te horen.

    Met vriendelijke groet,
    Kimberly Kool

  • 17 April 2018 - 00:49

    Lisa Dunnewind:

    Hoi Kimberly.
    Ik probeerde je op te zoeken op facebook maar dit lukte niet. Kun je me op facebook een berichtje sturen? Dat praat wat makkelijker dan hierop!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Van 31-01-2018 t/m 30-06-2018 loop ik stage bij het consultatiebureau van het witgele kruis op Curacao.

Actief sinds 05 Maart 2018
Verslag gelezen: 937
Totaal aantal bezoekers 3804

Voorgaande reizen:

31 Januari 2018 - 01 Juli 2018

Stage op Curacao

Landen bezocht: