De eerste 5 weken op Curacao - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Lisa Dunnewind - WaarBenJij.nu De eerste 5 weken op Curacao - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Lisa Dunnewind - WaarBenJij.nu

De eerste 5 weken op Curacao

Blijf op de hoogte en volg Lisa

05 Maart 2018 | Curaçao, Willemstad

Bon dia,

Toen ik er achter kwam dat het alweer 5 maart was dacht ik, nu moet ik eens heel snel een account aanmaken en vertellen wat voor leuks ik hier allemaal doe. Van een paar mensen heb ik de vraag gekregen om het bij te houden, dus bij deze ga ik mijn best doen.

5 weken ben ik hier alweer, de tijd gaat zo snel. Gelukkig hou ik in mijn agenda (die heel slordig is nu) bij wat ik elke dag doe.

Beetje algemene informatie; ik loop 5 maanden stage bij het witgele kruis, op het consultatiebureau (0-4jaar). Ik woon in villa ananas 1, seru loraweg 99, met 15 andere studenten. Mijn stage is van ma t/m do dus ik heb een heerlijk lang weekend waar ik volop van geniet.

5 februari begon ik op mijn stage. Ik kreeg een vage routebeschrijving, 'het is op de hoek van die en die straat, beetje naar rechts, je ziet het wel'. Vanaf mijn huis is het ongeveer 20 minuutjes rijden, de buurt het Brievengat. Ik kwam aan bij een klein geel oud gebouwtje. Ik parkeerde mijn (toen nog vette donkergroene daewoo lanos, zonder lak) op het zandveldje en liep naar binnen. Er waren 4 verpleegkundigen en 1 arts, allemaal uit Curacao en ze praatte allemaal papiaments met elkaar. Dus ik stond er een beetje bij te kijken. De consulten met de mensen gaan ook allemaal in het papiaments, dus de eerste weken was het 'wat zeg je, wat bedoel je, wil je het alsjeblieft vertalen'.
De tweede week ben ik daarom begonnen met een cursus Papiamentu. Papiamentu sin strèss, dat kan ik wel gebruiken, geen stress. 2 keer in de week heb ik een uurtje les, bij Jacqueline een lokale vrouw, thuis in Bonam. Samen met nog 6 andere Nederlandse mensen volgen wij deze cursus. Jackie leert ons de uitspraak en spellingregels. Nu, 4 lesweken later, begin ik de taal echt een beetje te verstaan, dus dat is hartstikke fijn - Hopi fijn!!

De stage is bijna niet te vergelijken met Nederland, alleen het online kinddossier ziet er ongeveer hetzelfde uit. Maar het gebruik is verschillend. Ik vind het persoonlijk nogal omslachtig hier. De verpleegkundigen wegen/meten het kind en doen het van Wiechenonderzoek, in de gezamenlijke wachtruimte. Vervolgens mogen de mensen mee naar de verpleegkundige kamer voor het consult. Hierna moeten de mensen weer in de wachtkamer wachten totdat ze bij de arts langs mogen komen. De arts onderzoekt het kind en geeft toestemming voor vaccinaties, die de verpleegkundige daarna weer uitvoert in de gezamenlijke wachtkamer. Sommige mensen zitten hier wel 1,5 uur. Wat hieruit volgt is een hele dag jankende kindjes, ten eerste omdat ze andere kindjes zien die geprikt worden en daarna zelf ook nog eens moeten.

Wat wel weer heel erg leuk is is het huis waar ik woon. Gedurende de eerste weken was er een komen en gaan van studenten. Nu hebben we een groep waarvan de helft tot mei blijft en de andere helft tot eind juni. Dit is wel heel leuk omdat je elkaar snel leert kennen. We stappen samen, doen boodschappen samen, koken samen, kijken films samen, de luizenmoeder op zondagavond ;). Ik heb een grote kamer, met 2 persoonsbed en mijn eigen badkamer. Ik had van te voren niet gedacht dat ik zo snel zou wennen hier, maar ik voel me hier helemaal thuis.

De donkergroene lakvrije daewoo lanos moest ik ruilen tegen een Huyndai Matrix. Wat een goede ruil. Ik heb een grote familieauto gekregen, automaat en met airco. Al mijn kindjes kunnen nu mee rijden. Wat een luxe.

De sfeer is echt relaxed op het eiland, iedereen is vriendelijk en in voor een praatje. Ook tijdens het stappen, je leert hier heel snel mensen kennen. Ik heb bijvoorbeeld meiden leren kennen die ook graag willen volleyballen hier en nu hebben we een volleybal-App waarmee we afspreken om op het strand te volleyballen.

Ook heb ik al veel stranden gezien. Grote knip, porto marie, cas abao (FAVO!!), jan thiel, karakter, playa lagun, kokomo. Zoals mijn collega's zeggen; je hebt al meer gezien dan de lokale bevolking hier dushi.

Wat sommige mensen zeggen over Curacao dat het een klein eiland is en dat je alles in een week wel hebt gezien, is echt níét zo. Ik vind het echt groter dan ik had verwacht. Naar het westpunt rijden voor stranden is zo 45 minuten of een uur. Er zijn zoveel leuke en mooie plekjes hier om heen te gaan. Ik hoop dat ik ze allemaal af kan strepen in 5 maanden tijd.

Voor nu even genoeg informatie. Ik zal proberen snel weer een verslagje te schrijven. Ik hoor ook graag van jullie!!

Dikke kus,
Lisa







  • 05 Maart 2018 - 17:36

    Mariska Hijlkema :

    Hee Lisa,

    Wat super leuk om je verhaal te lezen. Leuk ook die algemene informatie en weetjes om een nog beter beeld te krijgen van waar je zit en wat je doet.

    Geniet nog lekker van je tijd! Mooi dat je het zo naar je zin hebt! :-)

  • 05 Maart 2018 - 18:09

    Marloes Rumpf:

    Bon nochi ;) Haaaaay Lies,

    Tof dat je een reisverslag hebt gemaakt. Ik word er nog jaloerser door haha:P
    Zo te lezen heb je het allemaal goed voor elkaar. Fijn dat je je er al helemaal thuis voelt.
    Als je straks in ieder geval maar wel weer het vliegtuig richting Nederland pakt;)

    Pasa bon!!!

    Liefs xx

  • 05 Maart 2018 - 18:27

    Yelita:

    Heeee lieve Lies,

    Wat fijn om te horen dat je het daar zo geweldig hebt! Ik mis je en verheug me d'r op om je over een paar maandjes weer te zien! Wel weer veilig terug komen in Nederland hé. Nog heel veel plezier en we spreken elkaar.

    Dikke kus!

  • 05 Maart 2018 - 18:40

    Marloes Renting:

    Hee topper!

    Leuk om te lezen waar je zoal mee bezig bent! En gek dat het zo’n verschil is in het consultatie bureau met Nederland. En zielig voor die kindjes!

    Zo te lezen heb je het verder wel goed naar je zin, fijn dat je je er zo snel thuis voelt! Binnenkort krijg je je eerste bezoekjes al toch? Kan je hun weer Papiamentu leren :P

    Geniet er van meid en tot snel!

    Liefs

  • 05 Maart 2018 - 18:49

    Loes Willems:

    Hoi Lisa,

    Leuk om je verhaal te lezen! De tijd vliegt zeg, alweer 5 weken daar! Ik ben blij te horen dat je het naar je zin hebt. Een ervaring om nooit meer te vergeten!

    Geniet ervan en tot snel!

    Liefs Loes ( en kusje van Iris)

  • 05 Maart 2018 - 19:00

    Yvani:

    Hee liesje,
    Super leuk om te lezen wat je daar mee maakt en wat je daar allemaal ziet.
    Ook mooi dat het appartement zo mooi is en je een leuke groep hebt.
    Veel blijven volleyballen he, anders weet je wat je plek word

  • 05 Maart 2018 - 20:23

    Gert:

    Hoi Lisa,

    Leuk om je verhalen te lezen...!!
    Gaat allemaal weer supersnel zeg...hoop snel weer te lezen...

    Groet, Gert

  • 13 Maart 2018 - 19:36

    Gerda Wellenberg :

    Hoi Lisa, mooi verhaal. Het enthousiasme spat ervan af. Leuk

  • 23 Mei 2023 - 04:26

    Quint:

    Hoi Lisa,

    Leuke info hoor!

    Kun jij mij vertellen hoe ik Jacqueline kan bereiken voor papiamentu les?

    Je mag me mailen, zou super fijn zijn!

    Masha danki!

    Groetjes Quint

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Van 31-01-2018 t/m 30-06-2018 loop ik stage bij het consultatiebureau van het witgele kruis op Curacao.

Actief sinds 05 Maart 2018
Verslag gelezen: 798
Totaal aantal bezoekers 3818

Voorgaande reizen:

31 Januari 2018 - 01 Juli 2018

Stage op Curacao

Landen bezocht: